Slyšeli jste někdy o lekcích formou konverzace po telefonu?
Jsou čím dál více oblíbené, ale nejsou pro každého. Pokud jste typ, který z duše nenávidí rozhovory po telefonu, je asi předem jasné, že ani v angličtině pro vás nebudou tím pravým šálkem čaje.
Vylučme však situace, pro které jsou telefonní hovory obecně neoblíbené. Přiznám se, že v dnešní době e-mailu, hlasových zpráv a chatu jsem i já jejich značným odpůrcem. Díky své profesi nemůžu telefony brát tehdy, když zazvoní, a ve volném čase mi narušují soukromí tím, že si vynucují moji okamžitou pozornost. Pokud se tedy nejedná o telefonát mých nejbližších či přátel. V takovém případě dokážu pohodlně vést hovor i několik desítek minut. A nemyslím si, že by to bylo jen proto, že jsem žena. 🙂
Existuje však celá řada lidí, pro které telefonní hovor není ideální komunikační metodou v žádné situaci. Nedostatek vizuálních signálů jim ztěžuje interpretaci slov i emocí. Bez možnosti vidět mimiku a gesta se cítí nejistě a nervózně. Intuitivně se snaží hovor vyřešit a ukončit co nejdříve.
Pokud mezi takové lidi patříte, pravděpodobně jste od článku „vzali roha“ hned po přečtení titulku.
Pokud ne, pojďme si říct, v čem a jak mohou pro vás být lekce po telefonu přínosem.
V mojí nabídce najdete pouze krátké konverzační dvacetiminutovky či půlhodinky. Jsou ideální pro časově vytížené klienty, ženy na mateřské, nebo ty z vás, kdo se potřebujete rychleji rozmluvit v krátkém časovém úseku nebo si jen udržovat konverzační dovednost formou krátkých aktivních mikrolekcí.
Občas se ale stane, že někdo z mých klientů vymění svoji klasickou lekci za telefonní hovor čistě kvůli nenadálé situaci. Právě díky tomu jsem vypozorovala několik zajímavých benefitů lekcí po telefonu.
Plně zapojená poslechová pozornost
Ne, není to jako s podcastem či poslechem, který si můžete pustit znovu. Mnohdy může být omezení vizuálních podnětů naopak přínosem. Umožní nám plně se soustředit pouze na zvuk a trénovat tak poslechovou dovednost na maximum.
Kineticky založeným lidem pomáhá při telefonování např. chůze sem a tam. Znáte to? Nebo si během telefonátu něco kreslíme na kousek papíru. Obě tyto činnosti pomáhají udržet pozornost a zorganizovat si myšlenky. Ať už jde o pohybovou či vizuální podporu, většinou ji děláme intuitivně.
Nácvik aktivního naslouchání a přímé reakce.
Když se na svých lekcích studentů ptám, jaká forma komunikace v angličtině je pro ně nejsložitější, většinou dostávám odpověď, že právě ta po telefonu. V práci se jí vyhýbají jak jen můžou, raději volí písemnou nebo osobní komunikaci. Telefonát v angličtině je velkým výstupem z komfortní zóny. A tomu je právě potřeba jít občas naproti, abychom neustrnuli v zajetých kolejích bezpečných hranic, které nás už nikam dál neposunou.
Jedná se také o velmi účinný nácvik pro praktické situace ve vašem životě. Zvládnete je potom daleko lépe a bez zbytečného stresu. Např. rezervaci ubytování, letenek nebo telefonního hovoru s důležitým zahraničním klientem.
Co budete pro lekci angličtiny po telefonu potřebovat?
Kromě telefonu také klidné a nerušené místo. I když … v reálných situacích se na to spolehnout nelze. Sluchátka – jsou výraznou výhodou. Lépe slyšíte a máte volné ruce, třeba na poznámky. Pokud jste příznivcem telefonování z auta (ano, i tyto konverzace moji studenti občas žádají), potom je to určitě kvalitní handsfree a jízda, kterou již vykonáváte stereotypně a je bez nebezpečných úseků.
Tak co myslíte? Can I give you a call? 🙂